Japji El cant de les hores d’ambrosia

Aquest text sagrat et torna al regne de l’ànima, canta’l cada matí a les hores d’ambrosia i estigues connectat al teu centre durant tot el dia:

Japji
El cant de les hores d’ambrosia

Existeix un únic Déu.
El Seu Nom és Veritat.
És el creador de totes les coses.
No coneix la por.
No coneix l’enemistat.
És immortal.
Mai no ha nascut.
Existeix per si mateix.
Es manifesta per la Gràcia del Guru.

Recita:

Déu fou Veritat en l’inici dels temps
i ha estat Veritat al llarg de totes les eres. Déu és Veritat aquí i ara.
Nanak diu: Déu és Veritat
i serà Veritat per sempre.

1

Per mitjà del pensament mai no podràs assolir la comprensió absoluta de Déu encara que hi insisteixis cents de milers de vegades.

Per mitjà del silenci perllongat mai no podràs assolir la pau interior encara que restis perllongadament en absorció en Déu.

Per mitjà de l’acumulació de riqueses terrenals mai no podràs saciarl’anhel de l’ànima encara que esdevinguis l’home més ric del món.

Per mitjà dels invents intel·lectuals mai no podràs conquerir la porta del’altre món encara que desenvolupis al màxim el teu talent.

Llavors, què hem de fer per assolir la Veritat? Com podem despendre’nsdel fals vel de l’ il·lusió?

Nanak diu: està escrit que hem de sotmetre’ns al manament de Déu i caminar pel camí que predetermina la Seva voluntat.

2

Per la Seva voluntat tot l’univers fou creat, a pesar de que els humans no ho podem del tot comprendre.

Per la Seva voluntat totes les vides són infoses, per la Seva voluntatse’ls hi atorga la glòria i la grandesa.

Per la Seva voluntat, alguns esdevenen nobles i altres vils, per la Seva voluntat alguns experimenten sofriment i altres plaers.

Per la Seva voluntat, alguns són beneïts amb la prosperitat i la felicitat, per la Seva voluntat altres ho intenten un cop i un altre cop i no aconsegueixen mai els seus propòsits.

Tots els ésser estan subjectes als Seus designis, res no queda fora de la Seva disposició.

Nanak diu: aquell que comprèn el Seu manament, no parla mai des del’ego.

3

Els qui viuen en el poder que dóna la creença en Déu, exalten el poder de Déu.

Alguns elogien les Seves ofrenes i les Seves marques d’aprovació. Alguns elogien les Seves virtuts, la Seva grandesa i la Seva saviesa.

Alguns elogien el coneixement que tenen de Déu, adquirit per mitjà de complexos estudis filosòfics.

Alguns elogien la manera com Déu crea i conforma els cossos i després els redueix de nou a pols.

Alguns elogien la manera com Déu s’endu la vida i la restaura de nou.

Alguns elogien la Seva llunyania, de com ho supervisa tot des de la distància.

Alguns elogien la Seva proximitat, de com ens vetlla cara a cara, permanentment.

A pesar que milions i milions de milions d’humans ofereixen milionsd’explicacions, la descripció de les qualitats de Déu no té fi.

Déu, el Gran benefactor, lliura els Seus regals constantment, fins i tot quan els receptors estan cansats de rebre’ls.

Des de l’inici de les eres, els éssers de la creació han subsistit gràcies als regals lliurats per la seva generositat infinita.

A través de les Seves ordres, Déu guia a tots els éssers pel camí de vida que ell té determinat.

Nanak diu: Déu sempre s’expandeix feliç, despreocupat i lliure de problemes.

4

Veritat és el Senyor i Veritat és el Seu Nom, pronuncia’l amb infinit amor .

Els humans li preguen: “Oh, Dóna’ns, dóna’ns” i el Déu va donant amb generositat.

Però, què podríem oferir a Déu, si és ell qui ens ho ha donat tot, per tal que ens obri les portes del Seu reialme?

Però, quines paraules haurien d’emetre les nostres boques per tal que ens atorgui el Seu amor?

Durant l’Amrit Vela2 elogia el Veritable Nom i medita en la Seva gloriosa grandesa.

Gràcies a les nostres bones accions hem nascut dins l’embolcall d’uncos físic. La porta de l’alliberament l’assolirem, però, per mitjà de la Seva gràcia.

Nanak diu: hem d’entendre que el Déu Veritable és en si mateix el Tot en tot.

5

Déu no ha estat creat per ningú ni pot ser instaurat per ningú. Déu existeix per si mateix.
Aquells que el serveixen assoleixen la Glòria.

Nanak diu: exalteu al Senyor que és el Tresor que conté totes les excel·lències.

Honoreu-lo i escolteu-lo només a Ell, i estimeu-lo.

Llavors el sofriment serà desterrat i la pau omplirà el vostre temple interior.

La paraula de Déu és sagrada, doncs transmet el coneixement de Déu. Si l’escolteu, la compreneu i la seguiu, Déu, que es troba expandit arreu, es manifesta.

Déu és Shiva, Vishnu i Brahma; Déu és Parvati, Lakhshmi i Saraswati.

Encara que coneguéssim a Déu no el podríem descriure, doncs Déu no pot ser expressat en paraules.

Déu, dóna’m la resposta a aquesta qüestió:

Existeix un Únic Déu, el Gran benefactor de tots els éssers, el qual no has d’oblidar mai!

6

Si aconsegueixo complaure a Déu, la seva complaença és com un bany de purificació en tots els llocs sagrats del món. Però si no puccomplaure’l, quin sentit té llavors que faci es meves ofrenes rituals?

Miro la creació de Déu, però sense les bones accions, què puc obtindre?

Si el sikh escolta amb devoció el nom de Déu trobarà un tresor dins la seva consciència.

Déu, dóna’m la resposta a aquesta qüestió:

Existeix un Únic Déu, el Gran benefactor de tots els éssers, el qual no has d’oblidar mai!

7
Si algun humà pogués viure quatre eres, o fins i tot deu vegades més, fos conegut al llarg dels nou continents, obeït per tothom, gaudís d’un bon nom i d’una bona reputació, honorat arreu, però no gaudís de la Gràcia de Déu, de què li serviria el seu èxit? ningú no el tindria en compte.

Seria tractat com un insignificant cuc entre els cucs, i fins i tot els miserables pecadors el repudiarien.

Nanak diu: Déu dóna virtuts als que no en tenen i als que ja en tenen encara els n’hi dóna més.

Però mai no coneixerem a ningú en aquest món que pugui atorgar una sola virtut a Déu i ampliar la seva grandesa.

8

A l’escoltar el Nom de Déu, els deixebles aconsegueixen ser sants, mestres i ioguis.

A l’escoltar el Nom de Déu, els deixebles sostenen la terra, el cel i el subsòl.

A l’escoltar el Nom de Déu, els deixebles obtenen coneixements sobre els continents, els planetes i les regions inferiors.

A l’escoltar el Nom de Déu, els deixebles s’alliberen de totes les pors i del turment de la mort.

Nanak diu: els homes sants sempre es senten feliços,
doncs, a l’escoltar el Nom de Déu, el sofriment i els pecats s’esborren.

9.

A l’escoltar el Nom de Déu els deixebles assoleixen les qualitats de Shiva, Brahma i Indra.

A l’escoltar el Nom de Déu, fins i tot els grollers comencen a cantar alabances a Déu.

A l’escoltar el Nom de Déu, els deixebles aprenen els mètodes de realització espiritual i els secrets del cos humà.

A l’escoltar el Nom de Déu, els humans comprenen el missatge dels textos sagrats dels Shastras, els Simrites i els Vedes.

Nanak diu: els homes sants sempre es senten feliços,
doncs, a l’escoltar el Nom de Déu, el sofriment i els pecats s’esborren.

10

A l’escoltar el Nom de Déu repetidament els humans assoleixen la Veritat, l’acontentament i la saviesa espiritual.

A l’escoltar el Nom de Déu, els deixebles reben els mateixos beneficis que si es banyessin en els seixanta-vuit llocs de peregrinació.

A l’escoltar, llegir i recitar el Nom de Déu, els deixebles guanyen la Glòria.

A l’escoltar el Nom de Déu, els deixebles s’absorbeixen dins l’essènciade la meditació en perfecte estat de concentració.

Nanak diu: els homes sants sempre es senten feliços,
doncs, a l’escoltar el Nom de Déu, el sofriment i els pecats s’esborren.

11

A l’escoltar el Nom de Déu els deixebles es submergeixen en la profunditat de l’oceà de les Virtuts.

A l’escoltar el Nom de Déu, els deixebles esdevenen mestres espirituals, estudiosos de les religions i emperadors.

A l’escoltar el Nom de Déu, fins i tot els cecs d’esperit troben el camí del’alliberament.

A l’escoltar el Nom de Déu, allò inassolible esdevé a l’abast.
Nanak diu: els homes sants sempre es senten feliços,
doncs, a l’escoltar el Nom de Déu, el sofriment i els pecats s’esborren.

12

L’estat de ment dels devots que obeeixen a Déu és inexpressable.

Aquell que intenti descriure’l se’n penedirà perquè és indescriptible.

No hi ha cap paper, cap ploma, ni cap escriptor

que pugui seure i transmetre l’estat de la ment dels que es mantenen fidels a Déu.

Així n’és de poderós el Nom del Senyor!

Només aquell que percep una profunda devoció dins el cor pot conèixer la joia que comporta formar part de Déu.

13.

Per obediència al Nom de Déu s’adquireix la plena consciència, la saviesa i la comprensió espiritual.

Per obediència al Nom de Déu se’ns revela el que passa en els cels, els móns i els submóns.

Per obediència al Nom de Déu, els devots no reben mai cap càstig.

Per obediència al Nom de Déu, els devots no són atrapats per aquells que envia a buscar-los el déu de la mort.

Així n’és de poderós el Nom del Senyor!

Només aquell que percep una profunda devoció dins el cor pot conèixer la joia que comporta formar part de Déu.

14.

Per obediència al Nom de Déu, els devots no troben cap obstacle en el seu camí.

Per obediència al Nom de Déu, els devots marxen a l’altra món plensd’honor i reconeixement.

Per obediència al Nom de Déu, els devots segueixen únicament el camí correcte i no cauen en paranys que duen pel mal camí.

Per obediència al Nom de Déu, els devots estableixen un bon vincle amb el Dharma, el camí del deure i la rectitud.

Així n’és de poderós el Nom del Senyor!

Només aquell que percep una profunda devoció dins el cor pot conèixer la joia que comporta formar part de Déu.

15

Per obediència al Nom de Déu, els devots troben la porta de la Salvació.

Per obediència al Nom de Déu, els devots s’alliberen i fan que els familiars es purifiquin.

Per obediència al Nom de Déu, els devots s’alliberen i fan elevar la gent que el rodegen.

Nanak diu: aquells que obeeixen la voluntat de Déu no vagaregen i viuen de la mendicitat dels altres.

Així n’és de poderós el Nom del Senyor!

Només aquell que percep una profunda devoció dins el cor pot conèixer la joia que comporta formar part de Déu.

16

Els sants il·luminats, els escollits, han estat aprovats per Déu i són excelsos.

Els sants il·luminats són honrats en el Reialme de Déu.

Els sants de Déu es distingeixen dins la Cort dels reis per la seva resplendent bellesa

Els sants il·luminats centren el focus de la ment únicament en el Mestre.

Es pot reflexionar sobre Déu i intentar descriure’l tant com sigui possible.

Però, les seves accions es troben més enllà de la comprensió humana.

El brau de la mitologia que sustenta el món sobre una mà és la manifestació de la compassió de Déu.

Els hindús diuen a Nanak que la terra és sustentada per un brau mitològic, que és la manifestació de la compassió de Déu.

Però és la pròpia compassió de Déu qui sustenta amb paciència totl’univers en equilibri.

Serà anomenat Veritable aquell que sigui capaç d’entendre això,

i que sigui capaç de determinar el pes de l’enorme càrrega que recau sobre el brau.

Hi ha tants móns més enllà d’aquest món! Uns sobre els altres!

Quin tipus de poder és capaç de sustentar tots aquests móns i suportar el seu pes? No és, com es suposa, el brau mitològic sinó el poder de les Lleis de Déu.

La sempre fluïda ploma de Déu

va anotar tots els noms i els colors de la varietat d’espècies creades.

Qui pot escriure un llistat com aquest?

Només cal imaginar l’enorme pergamí que ocuparia!

Que gran és el poder de Déu! Que fascinant és la seva bellesa!

Que grans són els regals que ens ofereix! Algú en pot avaluar la seva extensió?

Déu va crear la immensitat de l’Univers per mitjà d’una sola paraula,
i centenars de milers de rius van començar a fluir.
Quin és capaç de descriure aquesta Immensa Potència Creadora? Nanak diu: jo no sóc prou digne per oferir-me a Déu, ni un sol instant. Tot allò que el complau, també em complau a mi.

17

Oh, Senyor, que existeixes fermament sense tenir por!

Incalculables són els camins de meditació, incalculables aquells que mediten en Déu amb devoció.

Incalculables són les maneres de rendir-li culte, incalculables són els que practiquen disciplines austeres i continència.

Incalculables són les escriptures sagrades i incalculables aquells que les reciten.

Incalculables són els ioguis que viuen en el seu món.

Incalculables són els devots que reflexionen sobre les excel·lències i el coneixement de Déu.

Incalculables són els devots i incalculables els que distribueixen caritat sense parar.

Incalculables són els valents guerrers que arrisquen la vida per Déu i que en els moments més cruents de la batalla reben l’acer de les espases a la seva cara.

Incalculables són els savis que es mantenen silenciosos durant un llarg temps per amor a Déu.

Qui és capaç de descriure aquesta Immensa Potència Creadora? Nanak diu: jo no sóc prou digne per oferir-me a Déu, ni un sol instant. Tot allò que el complau, també em complau a mi.
Oh, Senyor, que existeixes fermament sense tenir por!

18

Incalculables són els bojos i els cecs que viuen dins l’obscuritat de la ignorància espiritual.

Incalculables són els lladres i els qui roben a qui els dóna de menjar.

Incalculables són els monarques que imposen el poder per la força.

Incalculables són els degolladors que cometen assassinats.

Incalculables són els pecadors que han pecat i han traspassat.

Incalculables són els mentiders que vaguen perduts en la falsedat.

Incalculables són els miserables d’esperit que com els cucs mengen immundícia3 en els àpats de cada dia.

Incalculables són els difamadors que menteixen amb tota la intenció del seu cap.

Nanak diu: jo no sóc prou digne per oferir-me a tu, ni un sol instant. Tot allò que et complau, també em complau a mi.
Oh, Senyor, que existeixes fermament sense tenir por!

19

Incalculables són els noms de Déu, incalculables són les Seves llars.

Incalculables, inaccessibles i inescrutables són els Reialmes celestials.

El sol fet d’anomenar-los “incalculables” ja suposa traginar càrregues de pecats sobre el cap.

Per mitjà de la Paraula ens arriba el corrent de so del Naad4. Per mitjà de la Paraula s’expressa el nom de Déu i les Seves alabances.

Per mitjà de la Paraula es canten les Virtuts i el coneixement de Déu. Per mitjà de la Paraula són escrits i pronunciats els himnes sagrats.

Per mitjà de la Paraula, del que Déu escriu al front de cadascú, és revela el destí dels humans.

Però, no existeix ni existirà mai ningú que pugui escriure el destí en el front de Déu, l’artífex de totes les paraules de destí.

Tal com li agrada fer-ho, Déu escriu els destins.
Qualsevol cosa que existeix és gràcies a la Seva voluntat.
No hi ha cap lloc on Déu no hi estigui present.
Qui és capaç de descriure la Seva Potència Creadora?
Nanak diu: jo no sóc prou digne per oferir-me a Déu, ni un sol instant. Tot allò que el complau, també em complau a mi.
Oh, Senyor, que existeixes fermament sense tenir por!

20

Quan les mans, els peus i el cos estan coberts de brutícia,

l’aigua la pot fer fora.

Quan la roba està tacada d’orina,

el sabó pot fer-la neta.

Però, quan la ment està embrutida pel pecat,

només es pot netejar amb l’aigua tenyida per l’oració de l’Amor al Nom.

Els éssers no esdevenen virtuosos o pecadors pel sol fet d’anomenar-losd’aquesta manera,

sinó per les accions repetides que queden gravades a l’ànima i que seran tingudes en compte en el reialme de Déu.

Cadascun recull el què sembra.
Nanak diu: per ordre de Déu els ésser neixen i moren.

21

Les llargues peregrinacions, les disciplines austeres, la compassió i la caritat,

per sí mateixes només aporten un àpex de mèrit.

L’alliberament s’assoleix per l’escolta, el seguiment i la devoció al Nom de Déu.

Si segueixes aquest camí la teva ment serà purificada en l’estany delteu santuari interior.

El Senyor és el propietari de totes les Virtuts, però jo no en tinc cap. Sense qualitats virtuoses, no es pot arribar a ser un bon devot.

Jo m’inclino davant el Senyor, que és la riquesa del món i el real Brahma, el creador. Jo li ofereixo les meves lloances.

Abans de que surti el sol i després de pondre’s el sol, el veritable devot sempre està resant.

Déu és Bell i Veritable, i dins la Seva ment sempre hi resideix la Joia.

En quina època i en quin moment? En quin dia lunar i en quin dia de la setmana?

En quina estació i en quin mes Déu va crear l’univers?

Els savis de l’ hinduisme no han pogut concretar aquest moment. Sinó,l’haurien fet constar en els Puranas.

Tampoc els savis transcriptors de l’Alcorà l’han descobert. Sinó l’haurien fet constar en el llibre sagrat dels musulmans.

Tampoc els ioguis, ni cap altre ésser humà, coneixen el dia lunar, el diade la setmana, l’estació i el mes en que fou creat.

Déu, l’únic artífex d’aquest univers, és l’únic que ho sap

Llavors, si Déu es troba més enllà de la nostra comprensió, com podem parlar sobre Ell? Com el podem lloar? Com el podem descriure? Com el podem conèixer?

Nanak diu: molts parlen del Senyor i cadascun es pensa que és més savi que els altres.

Gran és el Mestre, gran és el Seu nom. Tot el que existeix i succeeix passa d’acord a la Seva voluntat.

Nanak diu: aquell que cregui que ho sap tot, no serà honorat a l’altremón.

22

Hi ha centenars de milers de móns inferiors per sota dels móns inferiors i centenars de milers de mons celestials a sobre d’ells.

Els textos de l’hinduisme diuen que pots buscar i buscar els límits de la creació de Déu i quedar totalment exhaust abans d’haver-los trobat.

Els textos musulmans diuen que existeixen 18.000 móns, però solament una essència creadora.

Si intentes fer un inventari de tot el que existeix, segurament la teva vida finirà abans que la teva escriptura.

Nanak diu: digues-li a Déu com n’és de Gran! A pesar que només Ell coneix l’abast de la seva grandesa!

23

Els devots alaben al Senyor, però no assoleixen a comprendre la seva infinitud de forma intuïtiva.

De la mateixa manera, els rius que flueixen cap al mar no són conscients de la immensa vastitud que els espera.

Fins i tot els reis i els emperadors que atresoren oceans de riqueses materials,

no poden ser comparats ni a una petita formiga que no s’oblida mai de Déu.

24

Incalculable és el nombre d’alabances a Déu, incalculables són els que alaben a Déu.

Incalculables són les Seves accions, incalculables són els Seus regals. Incalculable és la Seva visió, incalculable és la Seva escolta. Incalculables són els misteris de la Seva ment.
Incalculables són els límits de l’Univers creat.

Els límits de Déu, aquí i allà, no poden ser fixats.

Incalculable és el dolor dels humans que anhelen trobar els límits de la creació.

Però això és un misteri que mai no podrà ser resolt.

Ningú no pot conèixer aquests límits.

Encara que se’n parli molt i molt, sempre en quedarà més a dir.

Gran és el Creador i elevat el Seu Tron celestial.

Déu és el més elevat entre els elevats i el Seu Nom encara es troba més enllà.

Només aquell que assoleixi la seva mateixa grandesa i grau d’elevació,

podrà conèixer la Seva sublimitat i excel·lència.

Déu és la Grandesa per si mateixa. Només ell coneix la Seva vastitud.

Nanak diu: només per Gràcia de la Seva mirada misericordiosa podrem elevar-nos a la Seva mateixa alçada.

25

Els Seus regals són tan abundants que no es poden anotar en un registre.

El Gran dador no es guarda res per a si mateix. Ho dóna tot sense esperar res a canvi.

Són tants els guerrers heroics que truquen a la porta del Senyor i li demanen la Seva gràcia!

Són tants els que contemplen a Déu i s’hi uneixen, que no es poden contar!

Molts són, també, els que perden el rumb involucrats en corrupcions.

Molts són els que reben i reben, una vegada i una altra, i després ho neguen i s’obliden de Déu.

Molts són els que consumeixen els Seus regals de forma nècia i desaforada.

Molts són els que pateixen sofriment, privacions i càstigs constants.

Oh, Gran dador, fins i tots aquests formen part dels Teus regals, doncs són amonestats i encoratjats a esdevenir virtuosos

L’alliberament de l’esclavitud només s’assoleix per la gràcia de la Seva voluntat.

En això no hi ha cap dubte, ningú no té res a dir.

Si algun presumptuós considerés que és capaç d’aconseguirl’alliberament per ell mateix

coneixeria les conseqüències de la seva gosadia.

Solament Déu sap el que cada ésser precisa i lliura els regals segons el què necessita.

Però pocs, molts pocs, són els que ho agraeixen. Aquell que ha estat escollit per a cantar lloances a Déu, Oh, diu Nanak, és el Rei dels reis.

26
Incalculables són les Seves virtuts. Incalculables les Seves transaccions.

Incalculables són els Seus distribuïdors. Incalculables són els Seus tresors.

Incalculables són aquells que s’apropen a Déu i s’allunyen de Déu. Incalculables són aquells que compren i s’enduen els Seus productes.

Incalculable és l’Amor per Déu. Incalculable és l’Absorció en Déu.

Incalculables són les Lleis divines del Dharma. Incalculable és el Seu Reialme.

Incalculables són les escales que pugen cap el cel. Incalculables són els pesos que s’hi traginen.

Incalculables són les Seves benediccions. Incalculables les Seves marques d’aprovació.

Incalculable és la Seva misericòrdia. Incalculable és el Seu manament reial.

Déu és incalculable. Oh, Déu és inestimable més enllà de l’expressió de la paraula.

Per mitjà del record permanent en Déu els humans es mantenen absorts en la Seva essència.

Els recitadors dels Vedes i dels Puranas el recorden i en parlen constantment.

Els estudiosos repeteixen el Nom de Déu i en donen conferències. Brahma i Indra recorden a Déu i en parlen constantment.
Les munyidores i Krishna recorden a Déu i en parlen constantment. Shiva i els Sidhas recorden a Déu i en parlen constantment.

Els Budhas, creats per Déu, recorden a Déu i en parlen constantment. Els dimonis i els semidéus recorden a Déu i en parlen constantment.

Els guerrers espirituals, els éssers celestials, els savis silenciosos, els humils i els servicials recorden a Déu i en parlen constantment.

Molts són els que parlen de Déu i proven de descriure’l tant com poden.

Molts són els que han parlat de Déu, un cop i un altre cop, i despréss’eleven i deixen aquest món.

Si el Senyor tornés a crear un altre cop tantes coses com les que ja existeixen,

les noves aportacions només el descriurien en una ínfima part.

Ell és tan gran com desitja.
Nanak diu: només el Veritable Senyor coneix la seva pròpia grandesa. Si algú té la pretensió de tenir la capacitat de descriure’l,
serà conegut com el més ximple entre els ximples!

27

On és la porta, l’habitatge, el tron des d’on Déu supervisa i té cura de tota la creació?

Allà dalt hi ressona el corrent de so del Naad. Incomptables músics amb una gran varietat d’instruments fan sonar encisadores i interminables harmonies.

També hi ressonen ragues i veus que modulen incomptables i precioses melodies.

El vent prànic, l’aigua i el foc canten a Déu, el recte Jutge del Dharma canta melodies davant la porta de Déu.

Els àngels que enregistren les accions dels humans i el recte Jutge del Dharma, encarregat de jutjar-les, canten melodies de lloança a Déu.

Shiva, Brahma i la preciosa deessa de la bellesa, engalanada per Déu, canten melodies de lloança a Déu.

Indra, assegut al tron conjuntament amb altres deïtats, canta melodies de lloança a la porta del Senyor.

Els sidhas en meditació, i els sants il·luminats en estat de contemplació canten melodies de lloança a Déu.

Els que practiquen celibat, els pacífics ascetes i els intrèpids guerrers canten melodies de lloança a Déu.

Els estudiosos que llegeixen i reciten els Vedes i els textos dels set savis sublims canten melodies de lloança a Déu.

Les seductores belleses celestials, que captiven els cors, canten melodies de lloança a Déu en el paradís, en aquest món i en les regions inferiors.

Les joies i els objectes valuosos creats per Déu, així com els seixanta- vuit llocs sagrats de peregrinació, canten melodies de lloança a Déu.

Els guerrers valents i poderosos canten melodies de lloança a Déu, els herois espirituals i les quatre fonts de creació canten melodies de lloança a Déu.

Els planetes, els sistemes solars i les galàxies, creats i sostinguts per la Seva mà, canten melodies de lloança a Déu.

Els homes sants que han complagut a Déu i aquells que es troben imbuïts pel nèctar de la Seva essència canten melodies de lloança a Déu.

N’hi ha tants que canten lloances a Déu! Nanak diu: què puc fer per recordar-los a tots?

Aquest Veritable Senyor és Veritable i per Sempre serà Veritable. Veritat és el Seu Nom.

Déu és Veritat i sempre serà el mateix. La Seva essència expandida no desapareixerà mai, fins i tot quan l’univers que ell mateix ha creat ja no existeixi.

Déu va crear el món amb la seva varietat de colors i espècies, i també va crear Maya, la falsa il·lusió de la realitat.

Des de l’inici i de forma continuada Déu contempla i supervisa la Seva creació mitjançant la Seva grandesa.

Tot passa d’acord a la Seva voluntat. Cap ordre li és imposada.
Déu és el Rei, el Rei dels reis, el Senyor suprem i el Mestre dels reis. Nanak diu: per això hem de viure subjectes a la Seva Voluntat.

28

Fes que l’acontentament i la pau siguin les teves arracades, que l’humilitat sigui el teu bol per mendicar i que la meditació en Déu siguin les cendres amb què fregues el teu cos.

Fes que el record constant en la mort sigui la teva capa llarga i apedaçada, que la puresa de cos i ànima sigui el teu camí a la terra i que la fe en el Senyor sigui el bastó que t’ajuda a caminar.

Considera la confraternitat universal com l’ordre més elevada de ioguis, conquereix la pròpia ment i conqueriràs el món.

M’inclino davant de Déu, m’inclino humilment.

L’U primigeni, la llum pura, sense principi, sense fi. Al llarg de totes les eres Déu és U i sempre serà el mateix.

29

Fes que el coneixement espiritual sigui l’aliment que et nodreix i que la compassió sigui el teu servent, escolta la vibració de l’univers infinit com ressona com un corn dins de cada cor.

Considera a Déu com a l’únic Mestre Suprem, doncs tota la creació es troba sota la seva influència. No desitgis l’acumulació de riqueses materials, ni de poders sobrenaturals, ni d’altres plaers externs doncs et guiarien pel camí erroni.

L’apropament a Déu i l’allunyament de Déu prové únicament de la Seva voluntat. Nosaltres només venim a rebre allò assignat segons el propi destí.

M’inclino davant de Déu, m’inclino humilment.

L’Ésser primigeni, la llum pura. Sense principi, sense fi. All llarg de tots els temps Déu ha esta U i així serà per sempre.

30

Déu va dissenyar, planejar i establir Maya, i després de crear l’Univers, va anomenar tres deixebles:

Brahma, el déu creador del món; Vishnu, el déu sustentador del món i Shiva, el déu destructor del món.

Déu fa que els deixebles actuïn segons les atribucions que els hi ha assignat. El món sencer es mou segons la Seva voluntat.

Déu ho veu tot, però ningú no el pot veure. Que sorprenent és això!M’inclino davant de Déu, m’inclino humilment.

L’Ésser primigeni, la llum pura. Sense principi, sense fi. All llarg de totsels temps Déu ha esta Un i així serà per sempre.

31

Els Seus trons d’autoritat i els Seus magatzems estan situats per arreu, en un món rere l’altre.

Tot allò que Déu va dipositar en els diferents móns ho va fer un sol cop i per sempre. No necessita ser reposat.

Des de l’inici, i de forma permanent, Déu contempla l’univers i en té cura.

Nanak diu: veritable és la creació del Déu veritable.M’inclino davant de Déu, m’inclino humilment

L’Ésser primigeni, la llum pura. Sense principi, sense fi. All llarg de totsels temps Déu ha esta U i així serà per sempre.

32

Si dins la boca disposés de 100.000 llengües en comptes d’una de sola,i aquestes fossin multiplicades vint cops més,

repetiria cents de mils de vegades amb cada llengua el Nom de Déu, elSenyor de l’univers.

La manera d’apropar-nos a Déu, el nostre estimat, és pujar les escales que porten al Seu palau, esglaó a esglaó, fins a assolir-ne la plena unió.

A l’escoltar el so dels reialmes eteris, el cant de la salvació, fins i tot els cucs volen seguir-lo i no tornar a casa.

Nanak diu: Déu només s’assoleix per la Seva gràcia. La pròpia pretensiód’unir-se a Déu resulta una fal·làcia.

33

Els humans, per si mateixos, no tenen poder per parlar, tampoc per mantenir-se en silenci.

No tenen poder per demanar, no tenen poder per donar. No tenen poder per mentir, no tenen poder per morir.

No tenen poder per adquirir riqueses i reialmes, no tenen poder per il·luminar la ment.

No tenen poder per augmentar la seva comprensió intuïtiva, ni la seva saviesa espiritual, ni tampoc la seva capacitat de meditar en Déu.

No tenen poder per trobar el camí de l’alliberament del món del’esclavitud.

Solament Déu té aquest Poder a les Seves mans i és qui ho supervisa tot.

Nanak diu: ningú pot esdevenir millor o pitjor pel seu propi desig.

34
Déu va crear la nit, el dia, les setmanes i les estacions; el vent, l’aigua, el foc i les regions inferiors,

i al mig de tot això, va establir-hi la terra com a llar on poder desenvolupar el Dharma, el camí del deure espiritual que porta a la unió amb Déu.

Déu va crear una gran varietat d’éssers vius, de colors i d’hàbitats sobre la terra.

Els seus noms són diferents i incomptables.

Per les seves obres i accions a la terra els éssers de la creació seran jutjats a l’altre món.

Déu, per si mateix, és Veritable i Veritable és el Seu regne.

Allà dalt, en el reialme celestial, asseguts en perfecte magnificència, els sants il·luminats, els escollits per Déu, hi resplendeixen.

Es distingeixen per la Marca de gràcia rebuda del Senyor misericordiós.

Allò madur i allò immadur, allò bo i allò dolent és jutjat i separat per Déu amb la mateixa facilitat que es destria el gra de la palla.

Nanak diu: aquests fets només els podrem constatar quan arribem al reialme de Déu.

35

Fins ara hem parlat del reialme del Dharma, el camí de la rectitud i del deure espiritual.6

Ara parlarem del reialme del Coneixement espiritual.

Són tants els vents, les aigües i els focs!, són tants els Krishnas i els Shiva que existeixen!

Són tants els Brahmas que donen forma a móns plens de bellesa, plensd’adornaments i colors variats!

Són tantes les regions i les muntanyes que actuen de maneres diferents!, són tants els devots que com Dhru donen sermons!

Són tants els Indras, tantes les llunes i tants els sols!, són tants els móns terrenals i celestials!

Són tants els Sidhas i els Budhas; són tants els mestres de ioga!, són tantes les deesses!

Són tants els semidéus i els dimonis!, són tants els savis silenciosos!, són tantes les joies nascudes en els oceans!

Són tantes les fonts de vida, són tants els llenguatges!, són tantes les dinasties de governants!

Nanak diu: les formes de Déu no tenen fi. I són tants els éssers intuïtius absorts en la meditació i tants els servidors de Déu!

36

En el reialme de la Saviesa, la Llum del coneixement de Déu s’hi manifesta amb supremacia.

En aquesta esfera hi vibra el corrent de so del Naad, el so de l’Univers, envoltat de tot tipus d’amenitats i de manifestacions d’alegria.

Aquells que s’expandeixen en el coneixement de Déu i arriben al ple assoliment espiritual és manifesten per mitjà de la Bellesa.

En aquest reialme hi són modelades expressions d’inimaginable gràcia i perfecció que no poden ser comparades amb cap altres.

El què esdevé en aquesta esfera està més enllà de tota descripció. Aquell que intenti descriure això, se’n penedirà d’haver-ho intentat.

En aquest reialme la consciència intuïtiva, l’ intel·lecte i la comprensió de la ment són modelades de nou.

En aquest reialme, l’estat de consciència dels guerrers espirituals, l’estatde puresa dels mestres espirituals i la perfecció dels sants il·luminats és modelada de nou. Tots és remodelat en aquest reialme!

37

En el reialme de la Gràcia, el Poder espiritual s’hi manifesta amb supremacia.

En aquesta esfera només hi són presents els lluitadors i els herois espirituals que han estat aprovats per Déu i que es troben totalment imbuïts per la poderosa essència expandida de Déu.

La ment i l’ànima dels que habiten en aquest reialme està constantment absorta en les alabances al Senyor.

La bellesa de la seva ànima és indescriptible.

Ni la mort, ni el defalliment no els afecta, doncs dins els seus cors hi habita el Nom de Déu.

Una enorme quantitat de sants il·luminats, arribats de tots els móns, resideixen en aquest reialme.

Els sants estan plens de joia divina, doncs les seves ments estan imbuïdes pel Déu veritable.

En el reialme de la Veritat hi habita el Déu sense forma.

Déu supervisa la creació per mitjà de la seva mirada misericordiosa i atorga felicitat als éssers.

En aquest reialme hi ha planetes, sistemes solars i galàxies.

Si algú prova de descriure’ls, se n’adonarà que no tenen límit.

Hi ha creacions rere creacions i universos rere universos.

Tot existeix i funciona gràcies als Seus manaments.

I Déu és feliç exercint el seu rol de protector i sustentador de la creació.

Nanak diu: descriure el reialme de la Veritat és tan dur com mastegar acer.

38
Fes que la continència sigui la forja i la paciència, l’orfebre.

Fes que la comprensió sigui el bloc d’acer i la saviesa espiritual el martell que el colpeja.

Fes que el temor de Déu sigui la manxa i la pràctica de la penitència, el foc de la meditació.

Fes que l’amor a Déu sigui el gresol i el Nèctar del Seu Nom, l’essènciaque hi aboques.

I la Paraula veritable serà encunyada com una peça d’or en la casa de la moneda.

Aquest és el programa de cada dia d’aquells que han estat beneïts per la mirada de Gràcia de Déu.

Nanak diu: el Senyor, per mitjà de la Seva mirada misericordiosa, eleva i omple de joia els éssers escollits.

Epíleg

L’aire és el Mestre, l’aigua és el Pare i la terra és la Gran mare.

El dia i la nit són dues mainaderes, home i dona, on el món sencer juga a les seves faldes.7

Totes les accions fetes a la terra, les bones i les dolentes, són recitades en veu alta davant del Déu de la Justícia.

Segons la qualitat de les accions, alguns són aproximats a Déu i altres són allunyats i remesos de nou a la roda de les reencarnacions.

Només aquells que hagin meditat amb veritable devoció en el Naam, el Nom del Déu, deixaran aquesta terra gràcies a haver-se esforçat en la direcció correcta.

Nanak diu: els escollits marxaran amb el rostre resplendent i seran inspiració per a molts altres que s’alliberaran conjuntament amb ells.